29.8.2013

איך בוחרים גיבור טוב לתסריט?

הברית שהצופים עושים עם הסרט שלכם היא ברית שהם עושים עם הגיבור. לא עם הסיפור. לא אתכם. לא עם חזון הצילום של הבמאי או המוזיקה המרגשת של המלחין. הם עושים את הברית הזאת עם הגיבור. הוא הכלי הרגשי הלוקח אותם למסע. איתו הם מזדהים וכואבים. הוא זה המרתק אותם. הוא גם זה שהם יזכרו.




(תחשבו רגע על הסרטים האהובים עליכם? מה אתם הכי זוכרים מהם? אני בטוח שבראש ובראשונה את הגיבור). 

ולכן שחקנים הם האלמנט החשוב ביותר בעשיית הסרט אלא אם כן מדובר בסרט אנימציה וזאת גם הסיבה מדוע הגיבור שלכם, או הגיבורה, או צמד הגיבורים, או הגיבור חסר הזהות המינית שלכם - חייבים להיות כתובים טוב. 

ובכתובים טוב, אני מתכוון שחשוב שיהיו לגיבור שלכם את המרכיבים הבאים:

  • הוא חייב לעורר הזדהות - זה לא משנה אם הגיבור הוא סוכן שצריך להציל את העולם, רובוט נקיון שנשאר בודד בכדור הארץ, נערה צעירה שנכנסה להריון או זקן שנוסע על מכסחת דשא לפגוש את אחיו - הגיבור שלכם יכול להיות כמעט כל אחד ובתנאי שיהיה בו משהו אנושי ומעורר הזדהות על מנת שהצופים יוכלו להתחבר אליו.
  • עדיף שיהיה אהיב (loveble) - לא כל הגיבורים אהיבים, חלקם אפילו רעים, אבל כפי שפעם לימדה אותי במאית תאטרון אחת "תמיד תכתוב דמות שהיית מסכים לשבת איתה לקפה". בהרבה מאד סרטים שאינם מצטיינים בכתיבה מתוחכמת (נגיד "מהיר ועצבני" או "סטפאפ") הגיבורים אולי לא נורא מתוחכמים, אבל הם יפים, מדליקים ומוכשרים במה שהם עושים ככה שאתה בעדם רק על סמך התכונות האלה. כמובן שזה לא מספיק, וגם בסרטים האלו יש את אלמנט המצוקה שאותו אני מפרט מיד.
  • צריך שתהיה לגיבור מצוקה - בעיקר כי מצוקה מגדילה את הסיכוי להזדהות איתו ולהיות בעדו, אבל זה גם נותן לגיבור מטרה ברורה לצאת מהמצוקה שלו.
  • צריך שהגיבור יעבור התמודדות, מכשולים ולבסוף שינוי - גיבור שלא עובר תהליך, שלא נתקל בקושי, שלא מגיע אל גבול כוחו הנפשי הוא גיבור שהסיכוי שיעורר הזדהות או ישאיר את חותמו על הצופה הוא קטן למדי.


אלו מרכיבים רחבים למדי שיכולים להתאים לקשת מאד נרחבת של דמויות, אבל המרכיבים האלו נחוצים לכל גיבור שתרצו שיוביל את התסריט שלכם.

עכשיו, איך תדעו שלגיבור שלכם יש את כל המרכיבים האלו?
העצה הפשוטה שלי היא זאת: ספרו על הגיבור שלכם לאנשים אחרים ואם הם יחשבו שהוא מעניין וירצו לשמוע עוד, אז תדעו שאתם בדרך הנכונה. ואם המאזינים שלכם לא מתלהבים מהגיבור, כדאי שתחשבו עליו שוב ותשפרו אותו. בשונה מאנשים אמיתיים, גיבורים בידיונים ניתנים לשינוי, שיפוץ ושדרוג כל הזמן. 

כמובן שהגיבור עצמו הוא הציר המרכזי אבל לא היחיד של הדמויות בתסריט. על המבנה שמקיף אותו, שאני מכנה מולקולת הדמויות של הסרט, ארחיב בפוסט הבא.







8 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

שלום ערן
בתסריט שאני כותב עכשיו אין דמות ראשית ואפילו אין דמויות קבועות
כלומר התסריט מדבר רק על אירועים מסוימים ולא על אנשים.
ברצוני לדעת אם דבר כזה יכול לעבוד או שמא אני צריך לשכתב הכול מחדש

Eran B.Y אמר/ה...

קשה לי לענות ללא יותר מידע. ממה שאתה מתאר זה נשמע כמו כתיבת אפיזודות. כתיבה ללא גיבורים וללא תהליכי דמויות היא משהו שהוא לרוב לא נרטיבי.
מערכונים, למשל, הם אפיזודות אבל במבנה דרמטי קשה לשמור על קשב הצופים בלי גיבור שיזדהו איתו.

אורית גוטליב אמר/ה...

אני חושבת המון על הסרט האחרון של האחים כהן, "בתוך לואין דייויס" (סרט שהשאיר עליי רושם אדיר, תחושות מערובות והמון קנאה ביכולת של האחים כהן ליצור קולנוע)
ואני מנסה להבין איך הגיבור הלא כל כך יפה שלהם, המניאק חסר הרגשות שלהם הצליח לסחוף אותי ככה. איך למרות שהוא נוטש את החתול ועושה עוד המון מעשים "לא אהיבים", כמו שכתבת, ואני עדיין רוצה שילך לו ושיצליח??
אני חייבת לראות שוב את הסרט כדי להעמיק במחשבה עליו אבל אני מפחדת להרוס לי את התחושה שיצאתי ממנה מהקולנוע בצפייה השנייה :)

Eran B.Y אמר/ה...

לא ראיתי עדיין את בתוך לואין דיוויס אז לא יכול להתייחס ספציפית, אבל מעשי הגיבור לא חייבים להיות בהכרח אהיבים. הם צריכים להיות כאלה שמחברים אותנו אליו, או "תופסים" אותנו אליו. בשתי דקות הראשונות של פרק הפתיחה של "בית הקלפים" נגיד, אנחנו רואים את קווין ספייסי מגלם סנטור שחונק כלב גוסס שהנהג שדרס אותו נמלט והשאיר אותו למות. זה לא מעשה אהיב, אבל הדמות הזאת, שמסוגלת לעשות את המעשה הזה בקור רוח ואף בהומור, היא דמות מסקרנת שאנחנו רוצים להמשיך ולעקוב אחריה.

אנונימי אמר/ה...

היי אני כותבת תסריט שיש בו שחקן מרכזי שכולם חושבים שהוא הגיבור בסיפור אבל בעצם מגלים שהוא הרע הוא פסיכופט אי אפשר להזדהות איתו והוא לא אהיב אפילו בהתחלה כשהוא גיבור כי למרות שיש לו כוונות טובות אפשר לראות לפי ההתנהגות שלו שמשהו לא בסדר והוא נורא אלים

אנונימי אמר/ה...

היי ערן אני כותב תסריט לסרט פנטזיה עם שלש דמויות ראשיות מסובכות מאוד האם זה בסדר שהאופי של הגיבורים יהיה מסובך או שעדיף לי יותר "לשטח" אותו?

NOAM RAVIV אמר/ה...

שלום ערן, בלוג מצוין ומעשיר!
כעת אני בשלבי תכנון לתסריט שעוסק רק באנשים רעים. האמת שאין דמות ראשית ובטח שלא גיבור כי כולם שם מושחתים ועל זה מושתת הסיפור. האם אתה חושב שזה יפגום בו או שכדאי להשאיר את זה ככה? ואם לדעתך כדאי להשאיר את זה כפי שזה עכשיו, האם כדאי להתמקד בדמות אחת במיוחד או לתת יחס שווה לכולם? כל הדמויות (12) נמצאות באחוזה אחת..
תודה,נועם

Eran B.Y אמר/ה...

ראשית, תודה על המחמאה ושמח שאתה נהנה מהבלוג.
שנית, אם תקרא את תיאור תכונות הגיבור וודאי תשים לב שבמילה גיבור אין הכוונה בעלילה למישהו בעל תכונות טובות, אלא לדמות המרכזית שמובילה את המסע הרגשי של הסרט.
בסרט יכולים להיות מספר גיבורים, והם יכולים להיות רעים, כל עוד הם עוברים תהליך ומעוררים הזדהות כלשהי עם הצופים.
12 דמויות נשמע לי כמו הרבה דמויות להתחבר אליהן במהלך סרט. בסדרת טלוויזיה אין זאת כמות גדולה מדי. ראה רוחב היריעה של משחקי הכס, לדוגמא, אבל בסרט יהיה קשה לעקוב ולהזדהות עם כל כך הרבה דמויות ואתה צריך ליצור ביניהן היררכיה. חלק יהיו דמויות ראשיות, חלק משניות. והראשיות מקבלות יותר מקום