27.5.2014

מה צריך להיות בסינופסיס מורחב? כל מה שחשוב לדעת על ההנחיות החדשות להגשת פיתוח תסריט לקרן הקולנוע

לקראת מועד יוני להגשת פיתוח תסריטים, שינתה קרן הקולנוע את דרישותיה ובמקום הסינופסיס המסורתי בן 3-5 עמודים, היא מבקשת מהמגישים להגיש:
  • תקציר של הסרט בשתי שורות
  • תקציר של הסרט ב11 שורות (פסקה) ולא יותר מעמוד אחד (פונט 14 רווח בודד)
  • דף דמויות - כל דמות בתיאור של שורה אחת
  • ו.....סינופסיס מורחב בן 10-15 עמודים המתאר את מבנה הסרט, מסע הדמויות, קוי המשנה העלילתיים ועוד.
לשאר הגדרות הקרן לפיתוח או לכל המקומות האחרים לפיתוח לחצו כאן

למה סינופסיס מורחב?
הסיבה המרכזית, אני מניח, היא להרים את רף ההגשה מאחר וגם ככה מוגשות הרבה הצעות בכל מועד. יותר קשה לכתוב מסמך טוב של 10-15 עמודים כי בו באים לידי ביטוי יותר אלמנטים מהתסריט. מצד שני, יותר קל לכתוב שלושה עמודים שיכולים להבטיח התרחשויות מבטיחות שלא מתממשות לידי סצנות טובות בתסריט המלא.
הקרן מעלה את הרף על מנת שרק אלו הבטוחים בעצמם ומסוגלים להראות מסמך מפורט יותר יוכלו להמשיך לשלב הבא לפיתוח ממומן.
יאמר לזכות הקרן, שבצד הקשיית תנאי הסף, היא גם העלתה את סכום הפיתוח והוא יעמוד על 40,000-80,000 בקטגוריות הפתוח והמקצועי בהתאמה.
יותר על מענקי פיתוח וכמה אפשר לקבל אני מפרט בפוסט הזה.

מה ההבדל בין סינופסיס רגיל לסינופסיס מורחב?
סינופסיס רגיל כולל את המבנה של הסרט בשלוש המערכות (או ב15 ביטים, או בחמישה מהלכים כפי שפירטתי בפוסטים אחרים) בזמן שסינופסיס מורחב כבר שואף לטריטמנט וכולל את מהלך ופירוט סדר הסצנות המרכיבות את התסריט.
ההבדל היחיד בין טריטמנט לסינופסיס מורחב הוא שהטריטמנט מכיל לא רק את כל הסצנות של הסרט אלא גם את תיאורם המפורט למעט הדיאלוגים. סינופסיס מורחב מכיל את רוב (אם לא את כל) הסצנות של הסרט לפי סדר הופעתם רק מבלי לכתוב אותן באופן מלא כפי שכתוב בתסריט.

למה כדאי בכל זאת להתחיל בסינופסיס ורק אז להרחיב אותו?
ראשית, כי למעט קרן הקולנוע, שאר המקומות דורשים סינופסיס רגיל ומאחר ואתם רוצים שיהיה לכם מסמך מוכן להגשה לכל מקום, אז תכתבו סינופסיס רגיל.

שנית, מבנה הסרט הוא הדבר החשוב ביותר להעמיד לפני שהולכים לאיבוד בתוך מהלך הסיפור והסצנות. לכן, כדאי קודם שתכתבו את הסיפור על שלושה עד חמישה עמודים, תדעו שיש לכם מהלכים ברורים בעלילה שעובדים לפי כללי המערכות בסיפורת, ורק אז, בתוך המסגרת של המהלכים הללו, להרחיב את הסצנות ואת 
התהליכים שעוברות הדמויות בתוך המבנה הקיים.

כמה טיפים מעשיים:
1. אל תגעו בעמוד הראשון - אני ממליץ לא להרחיב את העמוד הראשון. בסינופסיס מורחב כמו גם בסינופסיס רגיל, כדאי לפתוח עם הגיבור ועד סוף העמוד הראשון להגיע לאירוע המחולל.

2. אל תגעו בעמוד האחרון - גם את המערכה האחרונה (או המהלך האחרון) אני מציע לא להרחיב אל מעבר למה שכתוב במילא בסינופסיס.

3. ממאורע מחולל ועד הסצנה הסופית - אני מציע להרחיב את כל העמודים שבין העמוד הראשון לעמוד האחרון בסינופסיס שכתבתם. ברמת ביטים של עלילה זה אומר הרחבה מהאירוע המחולל ועד הסצנה הסופית בסרט.

4. דמויות משנה - סינופסיס מורחב מאפשר לכם במיוחד להרחיב ולתאר עלילות משנה, יותר סצנות של אווירה ותהליך, יותר רגעים קולנועיים.

5. סצנות קולנועיות - פח גדול שאפשר ליפול בו זה תיאורים של זרמי תודעה של הדמויות. זאת טעות שרק תראה שאין לכם סרט אלא רק מחשבות על סרט. תתארו סצנות בסינופסיס המורחב. ואם הן יהיו מרשימות ומלאות קסם קולנועי, זה ישאיר רושם על הקורא.

6. תחשבו ארבעים - בפוסט שבו פירטתי על המודל של סניידר על טריטמנט, ציינתי שהוא מציע שלסרט שלכם יהיו ארבעים סצנות. אני ממליץ לחשוב שאתם צריכים לייצר מסמך עם ארבעים פסקאות, שלוש פסקאות בכל עמוד, כשכל פסקה מתארת סצנה. זה יוביל אתכם בבטחה לאזור ה14 עמוד, וזה מה שצריך להיות בסינופסיס מורחב.

איך לכתוב תסריט להגשה - טיפים חשובים על מנת לוודא שהתסריט שלכם לא טרחני


6 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

היי ערן, הבלוג נפלא!
רק שאלה לגבי הסינופסיס המורחב, אפשר להכניס בו דיאלוגים? אחרת איך אמלא 10-15 עמודים?

תודה

Eran B.Y אמר/ה...

אז זהו, שלא. אתה לא אמור להכניס בו דיאלוגים אלא אם כן זה קטע מאד קריטי ולא כולל יותר מחצי עמוד ולכל היותר פעמיים במהלך הסינופסיס המורחב.

ולשאלתך השניה, טריטמנט שגם הוא לא כולל דיאלוגים הוא מסמך של 30 עמודים לפיצ'ר, כך שיש מספיק מה לכתוב בתיאורי הסצנות בסרט מלא

אנונימי אמר/ה...

הי ערן!

שאלה, בנוסח המעודכן של קרן הקולנוע הם מבקשים "טריטמנט מקוצר" ולא סינופסיס מורחב. האם עדיין הוא צריך להיות כתוב בצורה של פסקאות או שעדיף לחלק את הטרימנט לסצנות? ואם כן, מה ההבדל בין טריטמנט מקוצר לטריטמנט רגיל?

תודה!! בלוג נהדר :)

אלי זך אמר/ה...

היינו בסרט הזה
המושיע האקדמי
ld1.hamoshia.co.il

אנונימי אמר/ה...

הי ערן!

מצטרף לשאלה שנשאלה פה כבר לפני שנה וקצת:

מה זה למעשה הטריטמנט המקוצר שאותו מבקשים כיום בקרן הקולנוע הישראלי? האם זה בעצם שם אחר לסינופסיס המורחב שתיארת (פשוט מסודר תחת כותרות סצנה)?

אם לא, מה לדעתך צריך להיות בו?

תודה על הבלוג המועיל מאוד ובכלל

אלי

Eran B.Y אמר/ה...

כן.
ההבדל היחיד בין סינופסיס מורחב לטריטמנט מקוצר זה בכותרות הסצנות